Zonne-energie opwekken uit wegen

Het lijkt een idee uit de toekomst, maar toch is het al zover: zonnepanelen die verwerkt worden in wegen en fietspaden. Natuurlijk liggen er dan niet dezelfde zonnepanelen op de grond die je ook op de daken ziet liggen. Er zijn meerdere manieren om zonnepanelen te verwerken. In dit blog wordt uitgelegd hoe dit precies werkt en wat de voor- en nadelen zijn van deze nieuwe ontwikkeling.

Hoe werkt het?

Tot nu toe zijn er in de wereld twee proeven bekend met zonnepanelen in wegen en fietspaden. Beide proeven hebben andere methodes gebruikt. In de Verenigde Staten is er door een echtpaar Solar Roadways opgericht. Dit echtpaar heeft asfalt ontwikkeld van gerecycled materiaal. Daarin zijn de zonnepanelen op een slimme manier verwerkt in achthoekige tegels van asfalt die op een weg geplaatst kunnen worden, met een toplaag van gehard glas erop. Solar Roadways is getest op een parkeerplaats.

De tweede proef vond plaats in Nederland en betrof de SolaRoad, ontwikkeld door het TNO. Dit werkt net wat anders dan de Solar Roadways. In de plaats Krommenie is in 2014 een fietspad geopend waarvan 70 meter bestaat uit de SolaRoad. De SolaRoad bestaat uit een betonnen plaat die is afgedekt met een laag van gehard transparant glas. Tussen deze twee lagen zitten zonnecellen die zonlicht kunnen omzetten in energie. Er zijn dus meerdere manieren om zonnecellen te verwerken in wegbedekking.

afbeelding Zonnepanelen in wegen en fietspaden
Het eerste fietspad ter wereld dat zonne-energie opwekt. De SolaRoad langs de N203 bij Krommenie.

Voordelen

Zonnepanelen in de weg: het idee klinkt eenvoudig en duurzaam. Er zitten dan ook veel voordelen aan. Het grootste voordeel is natuurlijk dat de panelen elektriciteit opwekken op een hele simpele manier. Een eenvoudige, duurzame oplossing voor groene energie waar iedereen aan kan bijdragen.

Het tweede voordeel is dat de zonnepanelen een geïsoleerde laag kunnen bevatten waardoor ze verwarmd kunnen worden. Daardoor blijft er geen sneeuw liggen op de weg of op inritten. Dit kan weer een hoop zout schelen in de wintermaanden.

Het derde voordeel is dat er led-verlichting in de panelen verwerkt kan worden waardoor je een interactieve weg krijgt. Deze verlichting kan op afstand aangepast worden zodat je gemakkelijk waarschuwingen kunt aangeven op rijstroken, fietspaden of op parkeerplaatsen. Daarnaast zijn de zonnepanelen drukgevoelig. Hiermee kunnen de panelen dus zelf met licht aangeven of er iets op de weg ligt, zoals bomen, afval of overstekend wild.

Het vierde voordeel is dat de zonnepanelen de elektriciteit die ze opwekken, direct kunnen omzetten in praktische oplossingen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld elektriciteitskabels die je nu nog boven de grond in de omgeving ziet, vervangen door ondergrondse elektriciteit. De energie kan ook gebruikt worden voor verkeerslichten, huishoudens of voor oplaadpunten voor elektrische auto’s.

Nadelen

Zoals met elk innovatief idee zijn er ook nadelen. Het eerste nadeel is dat de kosten hoog zijn. Net als met zonnepanelen op daken moet je uitgaan van een investering. TNO, dat de SolaRoad heeft ontwikkeld, kan nu nog niet toelichten hoeveel het precies kost. Uiteindelijk verdienen de zonnepanelen zichzelf uiteraard terug, maar dat kan langer duren dan met zonnepanelen die bijvoorbeeld op daken geplaatst zijn omdat wegen niet altijd rendement opleveren. Dat leidt automatisch naar het tweede nadeel.

Het tweede nadeel is dat wegen kunnen niet altijd optimaal energie opvangen. Denk bijvoorbeeld aan parkeerplaatsen en files. Zodra auto’s stilstaan, staat de weg in de schaduw waardoor de cellen geen zonne-energie kunnen krijgen.

Het derde nadeel is dat de wegen plat liggen. De meeste huidige zonnepanelen geven de hoogste opbrengst als ze op het zuiden liggen in een hoek van 35 graden. Deze hoek kun je niet in wegen verwerken en daardoor leveren deze zonnepanelen nooit de optimale opbrengst.

Het vierde nadeel is de toplaag. Bij zowel de Solar Roadways als de SolaRoad bestaat de toplaag uit glas. Het glas is ruw gemaakt zodat de weggebruikers wel grip houden, maar bij de proef in Nederland zijn de eerste weggebruikers al onderuit gegaan omdat het glas te glad was ondanks het feit dat er zout was gestrooid. Daarnaast is de toplaag afgelopen winter op enkele plekken al bezweken onder de winterse omstandigheden.

Zijn zonnepanelen in de weg daardoor te mooi om waar te kunnen zijn? Vooralsnog zijn er alleen nog maar sprake van proeven en experimenten. De nadelen kunnen verbeterd worden in de toekomst zodat er uiteindelijk een ideaal product ontstaat. Bovendien kunnen de kosten gedrukt worden zodra dit systeem op grote schaal wordt toegepast. Misschien wordt het in de toekomst dan toch mogelijk voor iedereen om duurzaam met energie om te gaan.

Reageren op dit artikel

Schrijf een reactie op dit artikel.

Velden met een * zijn verplicht.

Wij plaatsen bij het bericht enkel je naam. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alleen in uitzonderlijke gevallen kan er individueel contact gezocht worden via het opgegeven e-mailadres.

Reacties (1)

Reacties op het artikel Zonnepanelen in wegen en fietspaden.