Het lijkt een idee uit de toekomst, maar toch is het al zover: zonnepanelen die verwerkt worden in wegen en fietspaden. Natuurlijk zijn het niet dezelfde soorten zonnepanelen die je op straat vindt als wat er op daken geplaatst wordt. Er zijn meerdere manieren om zonnepanelen te verwerken. In dit artikel wordt uitgelegd hoe dit precies werkt en wat de voor- en nadelen zijn van deze nieuwe ontwikkelingen.

Hoe werkt het?

Tot nu toe zijn er in de wereld twee proeven bekend met zonnepanelen in wegen en fietspaden. Beide proeven hebben andere methoden gebruikt. In de Verenigde Staten is er door een echtpaar Solar Roadways opgericht. Dit echtpaar heeft asfalt ontwikkeld van gerecycled materiaal. Daarin zijn op een slimme manier zonnepanelen verwerkt in achthoekige tegels van asfalt die op een weg geplaatst kunnen worden, met een toplaag van gehard glas erop.

De tweede proef vond plaats in Nederland en betrof de SolaRoad, ontwikkeld door het TNO. Dit werkt net wat anders dan de Solar Roadways. In Krommenie is in 2014 een fietspad geopend waarvan 70 meter bestaat uit SolaRoad. SolaRoad bestaat uit een betonnen plaat die is afgedekt met een laag van gehard transparant glas. Tussen deze twee lagen zitten zonnecellen die zonlicht kunnen omzetten in energie. Zo blijkt al dat er meerdere manieren zijn om zonnecellen te verwerken.

Afbeelding als illustratie bij artikel Zonnepanelen in wegen en fietspaden
Het eerste fietspad ter wereld dat zonne-energie opwekt. De SolaRoad langs de N203 bij Krommenie.

Voordelen

Zonnepanelen in de weg: het klinkt eenvoudig en duurzaam. Er zitten dan ook veel voordelen aan. Het grootste voordeel is natuurlijk dat de panelen elektriciteit opwekken op een hele simpele manier. Een eenvoudige, duurzame oplossing voor groene energie waar iedereen aan kan bijdragen.

Het tweede voordeel is dat de zonnepanelen een geïsoleerde laag kunnen bevatten waardoor ze verwarmd kunnen worden. Daardoor blijft er geen sneeuw liggen op de weg of op inritten. Dit kan weer een hoop zout schelen in de wintermaanden.

Het derde voordeel is dat er led verlichting in de panelen verwerkt kan worden waardoor je bijvoorbeeld een interactieve weg kunt creëren. Deze verlichting kan op afstand aangepast worden zodat je gemakkelijk waarschuwingen kunt aangeven op rijstroken, fietspaden of op parkeerplaatsen. Daarnaast zijn de zonnepanelen drukgevoelig. Hiermee kunnen de panelen dus zelf met licht aangeven of er iets op de weg ligt, zoals bomen, afval of overstekend wild.

Het vierde voordeel is dat de zonnepanelen de elektriciteit die ze opwekken direct kunnen omzetten in praktische oplossingen. Zo kunnen bijvoorbeeld elektriciteitskabels die je nu nog boven de grond in de omgeving ziet, vervangen worden door ondergrondse elektriciteit. De energie kan ook gebruikt worden voor verkeerslichten, huishoudens of voor oplaadpunten voor elektrische auto's.

Nadelen

Zoals met bijna elk innovatief idee, kleven er ook nadelen aan dit concept. Het eerste nadeel is dat de kosten op dit moment erg hoog zijn. Net als met zonnepanelen op daken moet je uitgaan van een investering. TNO, het bedrijf dat de SolaRoad heeft ontwikkeld, kan nu nog niet toelichten hoeveel het precies kost. Uiteindelijk verdienen de zonnepanelen zichzelf uiteraard terug, maar dat kan langer duren dan met zonnepanelen die bijvoorbeeld op daken geplaatst zijn, omdat wegen niet altijd rendement opleveren. Dat leidt automatisch naar het tweede nadeel.

Het tweede nadeel is het feit dat wegen niet altijd optimaal energie kunnen opvangen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan parkeerplaatsen en files. Zodra auto's stilstaan, staat de weg in de schaduw waardoor de cellen geen zonne-energie kunnen krijgen.

Het derde nadeel is dat wegen plat op het aardoppervlak liggen. De meeste huidige zonnepanelen geven de hoogste opbrengst als ze op het zuiden liggen in een hoek van 35 graden. Deze hoek kun je niet in wegen verwerken en daardoor zullen deze zonnepanelen nooit de optimale opbrengst kunnen leveren.

Het vierde nadeel is de toplaag. Bij zowel de Solar Roadways als de SolaRoad bestaat de toplaag uit glas. Het glas is ruw gemaakt zodat de weggebruikers hun grip op de weg behouden. Echter zijn bij de proef in Nederland de eerste weggebruikers al onderuit gegaan omdat het glas te glad bleek te zijn, ondanks het feit dat er zout overheen was gestrooid. Daarnaast is de toplaag op het wegdek op enkele plekken al bezweken onder de winterse omstandigheden.

Zijn zonnepanelen in de weg daardoor te mooi om waar te kunnen zijn? Vooralsnog is er alleen nog maar sprake van proeven en experimenten. De nadelen kunnen verbeterd worden en in de toekomst zal er dan ook uiteindelijk een ideaal product ontstaat. Bovendien kunnen de kosten gedrukt worden zodra dit systeem op grote schaal toegepast gaat worden.

Meer artikelen right arrow icon

Begin direct met besparen

Doe de gratis woningscan en kijk welke slimme maatregelen passen bij jouw woning!

In samenwerking met

Logo Essent
Logo VoltaSolar
Logo Iso Profs
Logo Nederland Isoleert
Logo Milieu Centraal
Logo Energiewacht
Logo Energiewonen
Logo Zon7